سوالات متداول

ارفک کجاست؟

ارفک یا انجمن روشنگران فردای کودک یک سازمان مردم‌نهاد است که از سال ۱۳۹۵ با مجوز وزارت کشور و در پهنه دروازه غار به حمایت از کودکان در معرض آسیب و کودکان کار می‌پردازد. ارفک یک مدرسه در حوالی میدان شوش دارد که ۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر به ترتیب در دو شیفت روزهای فرد و زوج در این آموزشگاه به تحصیل می‌پردازند.

مهرآموز کیست؟

کودکانی که در ارفک تحصیل می‌کنند را مهرآموز می‌گویند. این کودکان شامل تمام گروه‌های سنی در معرض آسیب، کودکان کار و بازماندگان از تحصیل می‌شوند که در سن قانونی مدرسه رفتن قرار دارند اما تا کنون بنا به شرایط از آن محروم بوده‌اند.

مهر،بان کیست؟

ما در ارفک معتقدیم که مهر، نیازمند بانی بوده و به همین دلیل شعار ما «مهر، بانی می‌خواهد» است. مهر،بان در سازمان ارفک، کسی است که به شکل داوطلبانه بانی خیر و نیکوکاری می‌شود. نیکوکاران عزیز در ارفک «مهر،بان» خوانده می‌شوند.

چه مهرآموزانی در ارفک تحصیل می‌کنند؟

تمام کودکانِ بازمانده از تحصیل، کودکان کار و کودکان در معرض آسیب، گروه هدف آموزشی و حمایتی ارفک به شمار می‌روند. براساس مجوز وزارت کشور، فعالیت ارفک در پهنه دروازه غار تهران تعریف شده اما فعالیت‌های حمایتی ما فراتر از مرزهای این پهنه و حتی فراتر از استان تهران، در شهرهای دورافتاده و کم‌برخوردار کشور است.

چگونه می‌توانم داوطلب ارفک شوم؟

خیلی ساده. فرم «داوطلب شو» در سایت ارفک را تکمیل کرده و برای ما ارسال کنید. ما براساس توانمندی‌ها، از خدمات داوطلبانه شما در کارگروه‌های تخصصی انجمن بهره خواهیم برد.

سیستم تعیین سطح مهرآموزان ارفک چگونه است؟

از آنجایی که جامعه هدف ارفک، کودکان بازمانده از تحصیل هستند، ارفک به جای طبقه‌بندی آنها براساس سطوح تحصیلی جاری در نظام آموزش و پرورش کشور، مهرآموزان را در کلاس‌هایی با اسامی درختان طبقه‌بندی می‌کند. این کار علاوه بر رعایت ملاحظات آموزشی، باعث می‌شود آموزش مهرآموزان با در نظر گرفتن متغیرهایی چون سن و سال انجام شود.

مهرآموزان در ارفک چه می‌آموزند؟

سواد خواندن و نوشتن، ساده‌ترین و مقدماتی‌ترین بخش آموزش در ارفک است. در کنار سواد آموزی، مهرآموزان ارفک از کلاس‌های توانمندسازی، دوره‌های کار با کامپیوتر، کلاس‌های هنر و کلاس‌های فوق برنامه متنوعی بهره‌مند می‌شوند. همچنین در ارفک مادران مهرآموزان نیز مشغول به تحصیل و سوادآموزی هستند.

هزینه‌ آموزش و حمایت کودکان در ارفک از کجا تامین می‌شود؟

تمامی خدمات آموزشی، تحصیلی و حمایتی در راستای توسعه فردی مهرآموزان ارفک رایگان است و هزینه‌های این سمن از محل جذب مشارکت‌های مردمی، مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و کمک نیکوکاران عزیز کشور تامین می‌شود.

هزینه‌های ارفک چگونه گزارش می‌شود؟

ارفک در ابتدای هر ماه، گزارش عملکرد مالی خود را برای اطلاع اعضا و داوطلبان منتشر می‌کند. علاوه بر گزارش ماهیانه، ارفک همه ساله یک گزارش کامل از عملکرد مالی خود، منابع و هزینه‌ها در اختیار علاقه‌مندان و اعضا قرار می‌دهد.

چگونه می‌شود به ارفک کمک کرد؟

شیوه‌های کمک به ارفک متنوع است چرا که این سازمان مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف توانمندسازی کودکان این سرزمین فعالیت می‌کند.

آیا فعالیت‌های ارفک محدود به تهران است؟

خیر، فعالیت‌های حمایتی و آموزشی ارفک محدود به تهران و پهنه دروازه غار نمی‌شود و ارفک تلاش کرده همه ساله با برگزاری کمپین‌های مختلف، دامنه فعالیت خود را در مناطق و استان‌های کمتر برخوردار کشور گسترش دهد. در حال حاضر ارفک در استان سیستان و بلوچستان به صورت مستمر به فعالیت‌های داوطلبانه آموزشی می‌پردازد و همزمان با مناسبت‌های ملی همچون جشن آغاز سال نو، جشن آغاز به کار مدارس و ... کمپین‌هایی برای حمایت از حق دسترسی عادلانه به امکانات آموزشی برگزار می‌کند.